Jadi PM Baru Malaysia, Ini Profil Muhyiddin Yassin

Faiq Hidayat - detikNews
Minggu, 01 Mar 2020 01:56 WIB
Malaysias former interior minister Muhyiddin Yassin (C) talks to the press outside his home in Kuala Lumpur on February 29, 2020. - Muhyiddin was named as Malaysias new prime minister on February 29, royal officials said, signalling the end of Mahathir Mohamads rule and return to power of a scandal-plagued party. (Photo by Mohd RASFAN / AFP)
Foto: Mohd RASFAN/AFP
Kuala Lumpur -

Muhyiddin Yassin ditunjuk sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru. Siapakah sosok Muhyiddin?

Dilansir AFP, Sabtu (29/2/2020), Muhyiddin orang yang dikenal low profile. Muhyiddin merupakan mantan pendukung partai Muslim di Malaysia. Kini ia menjadi Ketua Partai Bersatu.

Dia berhasil mengalahkan Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim dengan membentuk aliansi partai-partai yang didominasi oleh mayoritas Muslim Melayu di negara itu.

Muhyiddin juga dianggap sebagai nasionalis Melayu dan ia pernah menggambarkan dirinya sebagai 'Melayu pertama'.

"Dia seorang administrator yang cakap," kata Bridget Welsh, seorang ahli Malaysia dari University of Nottingham, mengatakan kepada AFP.



Tetapi dia menambahkan Muhyiddin adalah 'pria tanpa mandat'. Muhyiddin adalah menteri dalam negeri saat di tengah gejolak politik. Dia berasal dari negara bagian selatan Johor.

Pada tahun 1971 lalu, ia bergabung dengan Organisasi Nasional Melayu Bersatu (UMNO), pemimpin koalisi yang memerintah Malaysia selama enam dekade hingga kekalahannya dua tahun lalu.

Dia adalah menteri utama Johor, dan kemudian bertugas di pemerintah pusat termasuk sebagai menteri olah raga dan menteri pendidikan sebelum ditunjuk sebagai wakil perdana menteri pada 2009 ketika Najib Razak menjadi perdana menteri.