detikNews
2019/11/28 20:03:33 WIB

Round-Up

Menpora Malaysia Resah Akibat Bendera Salah

Tim detikcom - detikNews
Halaman 1 dari 2
Menpora Malaysia Resah Akibat Bendera Salah Syed Saddiq (Foto: Agung Pambudhy-detikcom)
Kuala Lumpur - Bendera Malaysia yang salah ditampilkan dalam kejuaraan basket membuat heboh dan menjadi pembahasan di negara tersebut. Peristiwa itu membuat Menpora Malaysia, Syed Saddiq resah.

Penampakan bendera Malaysia yang salah itu terjadi saat upacara pembukaan National Under-15 Basketball Championship. Dilansir media lokal The Star, Kamis (28/11/2019), bendera salah itu menampilkan bintang dengan lima sudut yang ditayangkan di layar stadium saat lagu nasional Malaysia diputar dalam pembukaan kejuaraan basket.



Bendera yang salah itu juga menampilkan 10 garis merah dan putih. Padahal, ada 14 garis yang termuat dalam bendera Malaysia yang benar.

Peristiwa itu pun membuat Menteri Luar Negeri Malaysia turun tangan. Dia menyatakan bakal menginvestigasi insiden salah bendera Malaysia yang digunakan selama upacara pembukaan pertandingan basket.

"Saya telah memerintahkan agar insiden ini diinvestigasi," kata menteri Datuk Saifuddin Abdullah dalam cuitannya di akun resminya, (26/11).



Selain Datuk Saifuddin, Syed Saddiq yang merupakan Menteri Sukan dan Belia alias Menpora Malaysia juga mengaku tidak terima dengan insiden tersebut. Menurutnya, anak berusia 5 tahun pun tahu mana bendera Malaysia yang benar.

"Saya tidak terima alasan 'tersilap bendera'. Budak kecil berumur 5 tahun pun boleh tahu mana satu bendera Malaysia. Saya sudah arahkan pejabat PJS siasat dan ambil tindakan dengan segera. Kita marah jika orang asing perlekehkan bendera Malaysia. Kita bagaimana?" kata Syaddiq dalam cuitannya.


Kontak Informasi Detikcom
Redaksi: redaksi[at]detik.com
Media Partner: kerjasama[at]detik.com
Iklan: sales[at]detik.com